Problem ponnyer..

Okej nu vet jag inte riktigt vad jag ger mig in i ,och dessutom vet jag att detta inlägget kommer att ta timmar att göra men jag känner bara för att skriva av mig idag..
 
Problem hästar..
Vissa hästar bits, sparkas, bockar, står på bakbenen osv.. 
Men alla hästar har ett eller flera skäl till att göra det och vissa människor tar förhastade slutsatser med sin häst/ponny, vilket tycker jag är fel, man ska först och främst kolla igenom hästen så den inte har ont någonstans..
har den inte det tycker jag att man ska  man ska kolla igenom händelserna noga tex :
när började min häst ställa sig?,
vad höll jag på med just då?,
vad hade jag för sadel/bett?,
red jag ut eller hade jag 4 väggar?
när ställer sig min häst?
stannar den och ger en förvarning eller händer det bara helt plötsligt?
 
Och nu är det säkert någon som vill ifråga sätta mig vad jag har för erfarenhet av just "problem hästar", Jag har nästan aldrig haft en helt problem fri häst.
Min första häst var en väldigt oerfaren C-ponny som var väldigt stark och kunde bara dra iväg med mig ibland. Hon var även väldigt svår från marken, drog iväg när man ledde henne och sparkades när man höll på och borstade och så, jag lämnade tillbaka henne till den gamla ägaren för jag blev sparkad i ansiktet.
 
Sen fick jag en väldigt lite shettis vid namn lukas som var helt underbar tills man fick fram sadeln då han sparkade, bockade och stegrade sig tills vi hade spänt sadel gjorden, när man satt upp på han så fick man slänga sig upp i farten för att inte åka av direkt och man var på marken väldigt fort igen när man väl hade kommit upp, vi testade även att rida utan sadel men det blev inte bättre för det, (de hade ridit förstora barn på han så han blev rädd för att ridas fick vi reda på senare) 
 
Sen fick jag låna en B-ponny med för vid sidan och hon både sparkades,bets och var nästintill oridbar..
Hon kunde bara helt plötsligt sticka ner till utgången i full kareta och stanna där, vi försökte med allt tom. stå med långpiskan där , men sed slutade bara med att jag låg i nästa hörn.
Sen en dag slog det bara runt i huvudet på henne när jag red i paddocken hon bara slängde av mig utan anledling och hoppade över mig och sparkade till mig i bakhuvudet..
Där var det nog, jag slutade rida och lät henne stå för ägaren vägrade ta tillbaka henne..
Sen typ 3 månader efter så hade jag fortfarade kvar henne och jag ville börja rida igen så jag skaffade mig en större C-ponny vid namn Strawberry, hon hade gått MVS dressyr.
hon var helt o komplicerad förutom att jag varken kunde rida up på henne eller hoppa för hon var för pigg och het och bara drog, man fick inte stopp.
Men jag fortsatte kämpa och kämpa även fast jag hade ett brutet ben den mesta av tiden i början men jag red henne ändå tom. dagen efter operationen..
Hon var min fram till 23/11 -12 alltså hon försvann ur mitt liv för 2 hemska månader sedan
sista bilden som togs..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback