Det finns fler bett än vad man kan räkna till

Vad använder jag för bett?

Jag har ganska starka hästar, och då blir det ofta diskutioner om varför jag använder skarpare bett..
Jag använder Sprenger universal bett som vissa ofta tror det är ett pessoa bett och börjar klaga över, men när jag säger att det är ett sprenger så säger ingen någonting då är det helt plötsligt helt lungt.. 
Lite mysko det där ;) 
 
sedan använder jag ett bett från shires med sweet iron och mässing med lite häveffekt 
hittar dock inte någon bild på detta bett men ska fota det så snart som möjligt 
det ser igentligen ut som ett vanligt 3 delat bett fasst det är 2 öglor inne i ringen, en för sido stycket så bettet ska vara mer stilla i munnen och en ögla för lite hävstångseffekt har dock tygeln mitt i ringen istället nu när jag använder gramanen..
 
På indus använder jag ett vanligt gummi pelham eftersom han oftast blir stark och lång, jag kan tyvärr inte kontrolera det om inte jag har ett skarpare bett då han hellre skiter i mig och river, eller stegrar och fjantar sig.. (på detta bettet kan jag ta tag i han på ett annat sätt än på ett vanligt 3-delat bett, nu kan jag liksom göra ett "hörredu så gör man inte" och sen är det bra då har han fattat piken ;) )
tönt ponny 
 
På Aladdin använder jag ett vanligt 3-delat bridong bett med tredstone bettringar, bridong bett är ju smalare och skarpare än dem vanliga betten(används till kandar stången).. men som sagt det är ju handen som bestämmer om bettet är skarpt eller milt.

Kommentarer
Elin=) säger:

Hej, fin blogg!
Du får gärna tiita in på våran blogg:D, och kanske slänga in någon kommentar eller två;-)

/ Elin

2012-12-07 | 15:24:52
Bloggadress: http://www.nattstad.se/t%C3%A4vlingsryttarna

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback